Tájékoztató az iskolásoknak kifejlesztett ALVITAL Gyógy-ülőpárnákról

Az ülő testtartás a gerinc számára igen megterhelő. A csigolyákra és a porckorongokra ható nyomóerő lényegesen nagyobb, mint álló helyzetben, és ez veszélyeztető tényező a gerincpanaszok kialakulása szempontjából. Éppen ezért arra kell törekedni, hogy az ülőhelyzet során testtartásunk a lehető legkedvezőbb legyen: „egyenes háttal” üljünk.

Ülés közben azonban hajlamosak vagyunk a gerinc előre hajlítására, a „kerek háttal” való ülésre, ami a csigolyák és a közöttük levő porckorongok terhelését tovább fokozza.

Ezt a helytelen ülőtartást elősegíti az is, hogy a növekedésben levő iskolás korosztály izomzatának edzettsége (ereje és nyújthatósága) általában nem megfelelő, és nem alakult ki a helyes testtartás szokása és tudatos önkontrollja sem. A problémát nem oldotta ugyan meg, de segítette az a régi szokás, amikor hátra tett kézzel ültünk az iskolapadban.

A helyes ülőtartás kialakítását az ülőbútor is befolyásolja. A használatban levő legtöbb irodaszék és iskolai ülőbútor nem felel meg azoknak az ergonómiai követelményeknek, melyek a helyes ülőtartást elősegítenék. Éppen ezért kedvezőtlen és veszélyeztetett helyzetben vannak a tartósan ülő munkát végzők, és ebbe a kategóriába tartoznak az iskolások is, akik éveken át napi több órát töltenek ülő testhelyzetben.

Miért szükséges a Gyógy-ülőpárna?

Az ülőbútor tervezők és gyártók elsősorban passzív ülés céljára tervezik és gyártják termékeiket, hiszen a vásárlók többsége kényelmi szempontok szerint választ.

Mit tartunk „kényelmesnek” ülés közben? Azt, ha hátradőlhetünk, hátunk és derekunk stabilan megtámaszkodhat, mi pedig „elengedhetjük” magunkat. Ez biztosítja a tipikus „passzív ülést” és ennek a célnak többé-kevésbé megfelelnek az ülőbútorok is.

Sokféle foglalkozás viszont azt igényli, hogy aktív ülőhelyzetet vegyünk fel, és ezt a feladatot kell megoldaniuk a tanulóknak az iskolában eltöltött idő jelentős részében is. Ehhez kellene ideális feltételt biztosítania az iskolai ülőbútoroknak.

Aktív ülés közben a gerinc kímélése szempontjából az a kedvező, ha a medence kissé előre billen (az álló testhelyzetnek megfelelően), ami azáltal érhető el, hogy az ülőfelület 10-15 fokos szögben előre lejtő. Léteznek ugyan ilyen speciális ülőbútorok, mint pl. a „térdelő ülőke” vagy a billenő-lapos ergonómiai szék, ezek azonban költségesek, nehezen beszerezhetők, és vagy csak aktív ülésre alkalmasak, vagy nehézkes az átalakításuk.

Mit tehetünk a helyes ülőtartás elősegítéséért, gyermekeink gerincének egészségéért?

Íme a recept:

  • Az ülőhelyzet javítását szolgálja az ALVITAL® megelőző és gyógyító hatású speciális ülőpárna az iskolás korosztály használatára!
  • Az ülőhelyzet hatásainak ellensúlyozására minden gyermek minden nap mozogjon 30-40 percet.
  • Az iskolai testnevelés részeként minden gyermek részesüljön a helyes testtartás szokássá válását és tudatosítását, valamint fenntartását szolgáló speciális tartásjavító tornában – ezt ma már a NAT és a kerettantervek elő is írják minden iskolás korosztály részére.
  • Az iskolatáska súlya ne haladja meg a gyermek testsúlyának 10 %-át.

Szükséges tehát egy olyan „segédeszköz”, amely a passzív ülésre tervezett ülőbútort át tudja alakítani az aktív ülés követelményeihez.

A hatékonyság mellett nem elhanyagolható a könnyű kezelhetőség, a kényelmesség és a kedvező ár sem.

A Gyógy-ülőpárna hatásának lényege:

Az ALVITAL gyógy-ülőpárnák ülőfelülete meghatározott szögben lejt előre. Biomechanikai vizsgálatok során megállapították, hogy ez a lejtés optimálisan segíti az aktív ülést és a gerincet viszonylag a legkisebb terhelésnek teszi ki.

(Oliver J., Middleditch A.: Functional anatomy of the spine. Butterworth-Heinemann Ltd., 1991; Mandal A.C.: The correct height of school furniture. Physiotherapy, 1984, 40, 2, 48.; Eklund J.A.E., Corlett E.N.: Evaluation of spinal loads and chair design in seated work tasks. Clin. Biomech., 1987, 2, 27.)

Ebben a helyzetben ideális egyensúly alakulhat ki a hát- és hasizmok működése között, ami az aktív ülést a legkisebb izommunkával tudja biztosítani. Így válik lehetővé az ülés közben a gerinckímélő testtartás és ez hozzájárulhat a tartáshibák kialakulásának és a későbbi panaszoknak a megelőzéséhez is.

Közvetlen és közvetett előnyök:

  • Gerincvédő ülőtartás
  • Közérzetjavulás
  • A fáradékonyság csökkenése
  • Eredményesebb oktatás
  • Kevesebb gyógykezelés
  • Egészségesebb felnőttkor

A program kiemelt szakmai támogatój az Egészségügyi Minisztérium

A programrol részletesen itt tájékozódhat:


~  20 éve a gerincvédelem szolgálatában  ~